Sokféle oka lehet a hirtelen kialakuló kiütések megjelenésének. A legtöbb embert érinti valamilyen allergia, ami valamivel szembeni túlérzékenység. A hidegallergia tünetei hasonlóak más bőrkiütésekhez, mivel viszkető apró kiütések megjelenésével jár. Az alábbi cikkben abban próbálunk segíteni, hogyan ismerhető fel a hideg allergia.

Ha egy szóval kellene leírni a hidegallergia jellemét, akkor az leginkább az „alattomos” szó lenne. Egy nehezen felismerhető és emiatt nehezen kiszámítható betegségről van szó, melynek számos okozója és velejárója lehet. Vannak orvosok, akik egyenesen nem létezőnek tartják, mások atópiás dermatitiszként kezelik. Utóbbi ugyan már nem áll messze a valóságtól, a tünetei ugyanis gyakran jelentkeznek egyéb bőrbetegség, vagy túlérzékenység mellett. Ugyanakkor, mint más allergiás betegségek, a hidegallergia is lehet enyhe lefolyású, vagy akár életveszélyes, így érdemes ráfordítani az időt az utánajárásra.

Olvasson tovább
Bőrápolás témában

Miért nehéz felállítani a hidegallergia diagnózisát?

A hidegallergia egy pszeudoallergia (vagyis az immunrendszer nem vesz részt a kialakulásában, hanem külső hatás váltja ki az allergiaszerű tüneteket). A viszkető kiütések ebben az esetben fizikai hatásra jelennek meg, így nincsen lehetőség vérvizsgálattal alátámasztani a létezését. Az érzékenységi szint és az érzékeny terület mindenkinél más lehet. Az is előfordul, hogy a tünetek csak késleltetve, a hideggel való érintkezés után 9-18 órával is jelentkezhetnek. De okozhat tüneteket olyan jelenség is, amit talán észre sem veszünk, vagy nem is gondolunk rá, pl. a verejtékezés, vagy a testhőmérséklet csökkenése. Emiatt az orvosok által használt „jégkocka teszt” sem ad minden esetben pozitív eredményt. Társulhat más típusú allergiához, vagy légúti betegségekhez (asthma, nátha), illetve az érintettek családjában nagy valószínűséggel van jelen örökletes atópiás betegség.

A hidegallergia tünetei

A tünetek az allergia súlyosságától függően változhatnak:

• bőrpír
    • duzzanat
    • hólyagok
    • erős viszketés

A hidegallergia onnan ismerhető fel, hogy a hólyagos kiütés kézen, vagy arcon jelenik meg, ott, ahol a bőrfelület érintkezik a hideggel (szél, víz). Belső reakció jöhet létre hideg étel/ital lenyelésével, de akár belélegzésével is, illetve ha nagy területen éri a bőrt a hideg (pl. úszásnál). Ilyenkor szájüregi, vagy légúti duzzanat is létre jöhet, mely fulladást okozhat.

Mit tehetünk a hidegallergia ellen?

Ha a tünetek súlyosak, akár biztosak vagyunk benne, hogy ez a probléma áll a háttérben akár nem, mindenképp fontos felkészülni az allergiás reakcióra. Konzultáljunk orvossal, és biztosítsuk, hogy mindig legyen kéznél az allergiás reakciót enyhítő gyógyszer, enyhébb esetre hideg allergia krém (hidegallergia krém).

Az allergia tünetei enyhíthetők krémekkel, kenőcsökkel, a beteg érzékenységétől függően. Vizsgáljuk meg az étrendet, okozhat-e bármi allergiát. Érdemes jegyezni az elfogyasztott ételeket és azokat a vegyszereket, melyekkel kapcsolatba kerülünk nap mint nap (mosogatószer, mosószer, szappan).

A hirtelen megjelenő viszkető kiütés enyhítésére használjunk speciális bőrnyugtató, regeneráló, hidratáló krémeket (hidegallergia elleni krém).

A Calmapherol S.C. egy könnyedebb krém és egy zsírosabb kenőcs formájában is elérhető, a bőr igényeitől függően. Hidegallergia esetén arra is ügyelni kell, hogy a krémek/kenőcsök felvitelét ne közvetlenül a hideggel való érintkezés előtt kezdjük meg, hanem bő fél órával előtte, hogy legyen ideje felszívódni. A bőrön lévő nedvesség ugyanis csak ronthat a tüneteken.

A Calmpaherol S.C. krém és kenőcs szteroid mentesek, a krémet csak 3 éves kortól, a kenőcsöt azonban már 3 hónapos kortól lehet alkalmazni. A Calmapherol S.C. krémek illatanyag- és színezékmentesek. Speciális összetevőiknek köszönhetően csökkentik a bőr irritációját és pirosságát, segítik a gyulladásos folyamatok leküzdését.

A Calmapherol GLA balzsam az atópiás bőr és allergiás tünetek nagy bőrfelületen történő kezelésére alkalmas.

Attól függetlenül, hogy meddig tart az allergiás kiütés, figyelmet kell fordítani az utókezelésre és a megelőzésre is. Amennyiben a külső kezelések ellenére sem enyhülnek a tünetek, érdemes felkeresni szakorvost. A hidegallergia számos okból létre jöhet, köztük a hidegallergia lelki okai is az amire érdemes gondolni.

Kiemelt ajánlataink