Az ekcéma sokakat érintő elhúzódó, újra és újra fellángoló bőrbetegség. Akut formája esetén az ekcémás bőr viszket, felhólyagosodik, a vakarás következtében pedig apró sebek alakulnak ki, illetve hámlás jelentkezik. Az ekcéma kialakulása vele született hajlamon is múlhat, de külső tényezők is előidézhetik. Például a diszhodritikus ekcéma okozója lehet a nikkel vagy a poratkák. Bár egyes formái nem gyógyíthatók véglegesen, a kiváltó tényezők megismerésével és elkerülésével, valamint a megfelelő kezelésmód megválasztásával sokat tehetünk a tünetmentes állapot eléréséért. Az ekcémára javasolt krémek, kenőcsök enyhíthetik a viszketést és puhítják a száraz bőrt.

ekcéma

Az ekcéma fajtái elkülöníthetők a kiváltó okok szerint: az exogén ekcémák hátterében környezeti tényezék állnak, tehát valamely exogén allergén a bőrre kerülve gyulladást okoz. Az endogén ekcémák esetében azonban veleszületett hajlam váltja ki a tüneteket. Az utóbbi csoportba tartozik az atópiás dermatitisz is, mely a már csecsemő- illetve kisgyermekkorban fellépő betegséget jelöli.

Másik csoportosító tényező lehet a kiváltó mechanizmus. Eszerint ekcémát okozhatnak irritatív ágensek, melyek egyéni hajlam nélkül, bárkinél kialakíthatják a tüneteket. Más esetben allergiás mechanizmus állhat a betegség mögött (allergiás v. kontakt ekcéma), ilyenkor az allergénre való egyéni érzékenység áll fenn.

A diszhidrotikus és a szeborreás ekcéma

Ekcéma megjelenhet kézen és lábon, illetve tenyéren, talpon és az ujjak egymás felé néző felszínén. A betegség ezen fajtáját diszhidrotikus ekcémának nevezzük, és apró, víztiszta hólyagok megjelenésével jár a fenti területeken. A diszhidrotikus ekcéma kezelése házilag borogatással történhet, de hatásosak azok az ekcéma elleni krémek is, melyek kortokoszteroidokat tartalmaznak. Ha a betegséget másodlagos bakteriális gyulladás kíséri, akkor antibiotikumok és gombaellenes szerek alkalmazására is szükség lehet.

Az ekcéma a fejbőrön is megjelenhet, ebben az esetben szeborreás ekcémáról beszélünk. Ezen ekcémafajta csecsemőkorban is kialakulhat a fejbőrön lerakódó koszmó formájában. Általában kezelés nélkül elmúlik a gyermek 8 hónapos korára. A felnőtteket érintő enyhébb formájában a hajas fejbőr korpás hámlása jelentkezik egyedüli tünetként. Súlyosabb esetben viszketés, a fejbőr gyulladása és az arc kipirosodása kíséri a vezető tünetet. A szeborreás ekcéma kezelése gyakran megoldható korpásodás elleni samponnal, a tünetek kifejezett megjelenése esetén azonban fontos bőrgyógyászhoz fordulni.

A nummularis (mikróbás) ekcéma

ekcéma

Az elsősorban kézen, lábon kialakuló ekcéma időskorban gyakori, továbbá azoknál a felnőtteknél, akiknek a bőre nagyon száraz. Akiket ez a fajta, ún. nummularis (mikróbás) ekcéma érint, azok érmeszerű, vörös, esetleg hólyagos elváltozást tapasztalnak, melyet ráadásul kínzó viszketés kísér. A nummularis ekcéma kezelésében az első lépés a hámpörkök borogatással való eltávolítása, majd antibakteriális és a gyulladásra megszüntetésére irányuló kezelés következik kortikoszteroid tartalmú krémekkel. Fontos a bőr kiszáradásának megelőzése, azaz fokozott hidratálásra lehet szükség.

A száraz ekcéma

A kiszáradás miatti ekcéma hátterében a faggyúmirigyek működésének csökkenése húzódik meg, mely az életkor előrehaladtával függ össze. Ez a fajta „száraz ekcéma” viszketéssel, hámlással jár. A kezelés célja a bőr zsírtartalmának helyreállítása kenőcsök és krémek alkalmazásával. Ebben az esetben nem ajánlott kortikoszteroid tartalmú készítmények használata, mivel azok fokozzák a bőrszárazságot!

Vénás elégtelenség kiváltotta ekcéma

Végül kiválthat ekcémát a krónikus vénás elégtelenség is, mely ekcémaforma a lábszárfekély előfutára lehet. A betegség lábszáron és a bokák körül jelentkezik: visszértágulat látható, a bőr megvastagodása és pigmentáció alakul ki. A kezelés fókuszában a vénás keringés javítása áll, emellett fertőtlenítő borogatás és gyulladáscsökkentő kortikoszteroidok alkalmazása javasolt.

Az ekcéma életmódbeli kiváltó tényezői

Az ekcéma lelki okai is kezelendők lehetnek az érintettek számára. Általánosságban elmondható, hogy a stressz fokozza a tüneteket, azonban további pszichés okok is feltárhatók egy-egy ekcémás megbetegedés hátterében. Ahogy a lelki okok, úgy az étrend provokáló hatása is egyéni szinten vizsgálhatók. Gyermekek esetében érdemes arra figyelni, hogy a hozzátáplálás során az allergéneket tartalmazó élelmiszereket csak az első életév betöltése után vezessük be. Bár az ekcéma egyes formái nem gyógyíthatók véglegesen, a kiváltó tényezők megismerésével és elkerülésével, valamint a megfelelő kezelésmód megválasztásával sokat tehetünk a tünetmentes állapotot eléréséért.

ekcéma

A bőr tisztítása és ápolása

A bőr tisztítása és ápolása kulcsfontosságú a kialakult helyzet enyhítésében, mivel a száraz és kirepedezett bőrön könnyebben megtelepednek a kórokozók. Ezért fontos, hogy minden nap langyos vízzel tisztítsuk bőrünket, azonban kerüljük a tusfürdők és szappan használatát. Lehetőség szerint adjunk egy kis mennyiségű fürdő olajat a vízhez és ezzel váltsuk ki a tisztálkodási szereinket. Az irritált bőr hidratálását pedig akár naponta többször végezzük el a megfelelő ápoló termékekkel, amelyek nyugtatják a bőrt és fokozzák az esetlegesen már előzetesen használt lokális gyulladáscsökkentő krémek és kenőcsök (szteroidos krémek, szteroidos kenőcsök) hatását.

Érdemes olyan bőrápoló terméket választania mely tartalmazza a következő összetevőket:

Cink-oxid, cink-szulfát és réz-szulfát

Olyan bőrnyugtató, regeneráló összetevők, amelyek antibakteriális hatásúak, csökkentik a bőr irritációját, a bőrpírt és szárító hatásúak.

E-vitamin

Az E-vitamin gátolja a nedvesség elvesztését, ezzel segíti a hidratációt, visszaállítja a természetes védelmi funkciókat. Intenzíven regenerálja a száraz, irritált és érzékeny bőrt. Nyugtatja a kipirosodott bőrt, csökkenti a bőr száraz és feszülő érzését. Nedvesíti a bőrt, megakadályozza a kiszáradást és a feltöredezést.

Allantoin

Az allantoin nyugtató hatású és segíti a felhám regenerációját, meghosszabbíthatja a bőr nyugalmi időszakát.Erősebb bőrpír, viszketés, hámló bőrtünetek esetén azonban elengedhetetlenül fontos a hatóanyag-tartalmú helyi kezelés.

Glycerophosphoinositol (GPI) kolin só

A Celip Duo egyik legfontosabb összetevője a Glycerophosphoinositol (GPI) kolin sója, amely egy innovatív, növényi alapú lecitin származék. Szabályozza a zsírsavak feloldását és felelős a gyulladásos folyamatok leküzdéséért. Nyugtató hatása miatt csökkenti a bőr pirosságát és irritációját.

[/section]