Az egyik legismertebb és legelterjedtebb gyulladásos bőrbetegség az atópiás dermatitisz vagy atópiás ekcéma. Az atópiás dermatitisz jelentése egy allergiás jellegű, gyulladással és viszketéssel járó bőrprobléma, amely a gyermekek negyedét érintheti, míg a felnőttek 10%-a is küzdhet ezzel a problémával. A korábban kinőhetőnek hitt gyermekbetegségből mára már egyre több felnőttet is érintő tünetmentessé tehető, de nem gyógyítható betegség „vált”.

atópiás dermatitisz

Az atópiás dermatitisz egészen korán, már csecsemőkorban megjelenhet az arcon, fejbőrön és a végtagokon. A betegség tünetei a száraz, berepedezett, megvastagodott bőr, amely idővel nedvedzővé válhat. Gyermekek esetében az első fellángolást követően gyakran előfordulhat, hogy néhány év nyugodt periódus következhet. A felnőttek esetében leginkább a hajlatokban és a mechanikus hatásoknak kitett bőrfelületeken jelenhet meg gyulladás. A gyulladás mértéke egyénileg változó, az egészen kis bőrfelületektől kezdve akár a teljes testre is kiterjedhet.

A bőrbetegség kialakulásának hátterében a bőr védelmi vonalának gyengülése és az immunrendszer eltérései állhatnak. Ezek bekövetkezhetnek genetikai és/vagy szerzett okokból.

Amennyiben nem vagyunk biztosak abban, hogy milyen bőrbetegséggel állunk szemben, kérjünk orvosi segítséget, mivel speciális ápolást igényel az atópiás dermatitisz kezelése. A megfelelő diagnózis felállításához szükséges lehet a beteg részletes kikérdezése, fizikális vizsgálata, de ezen kívül sor kerülhet vérvételre és bőrtesztre is. Fontos, hogy figyeljük a testi reakcióinkat, mert ez által pontosabb információkat adhatunk át a kezelő orvosunknak, könnyebb meghatározni az allergén faktorokat, így hosszú távon könnyebbé tehető az atópiás dermatitisz kezelése.A beteg állapotát befolyásolhatják bizonyos lelki tényezők is, mint a stressz, traumák vagy a szülő-gyermek kapcsolat.

atópiás dermatitisz

A bőrápolás lépései atópiás dermatitisz esetén

atópiás dermatitisz

A sérült, repedezett bőr tisztítása ás ápolása kulcsfontosságú a betegség terápiájában, ahogyan az is hogy milyen bőrápolási cikkeket érdemes használni.

A hiedelmekkel ellentétben a bőr napi szintű tisztítása elengedhetetlen, hiszen a száraz, kirepedezett bőrön könnyebben megtelepednek a kórokozók. Ajánlott minden nap langyos vizes fürdőt venni. A tisztálkodáshoz használjunk a fürdővízhez adott fürdőolajat, kerüljük a tusfürdők és a szappan használatát.

atópiás dermatitisz

Az atópiás dermatitisz bázisterápiáját az emolliensek jelentik, amelyek bőrpuhító, bőrnyugtató hatásukkal javítják a bőr védelmi funkcióját, fokozzák a gyulladáscsökkentő lokális készítmények hatását, ezáltal csökkenhet a lokális kortikoszteroid (szteroidos krémek, szteroidos kenőcsök) iránti igény és a fellángolások száma. A problémás bőrt érdemes naponta minimum kétszer ápolni, hidratálni. Enyhe tünetek esetén a megfelelő ápoló atópiás dermatitisz krém sokat javíthat állapotunkon. Amennyiben erős viszketést, bőrpírt és hámlást tapasztalunk, előfordulhat, hogy hatóanyag tartalmú krémet javasol kezelő orvosunk. Érdemes bőrápolási tanácsadást kérni bőrgyógyászunktól, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy milyen bőrápolási termékeket használjunk.

Néhány hasznosnak bizonyuló összetevő az atópiás dermatitisz kezelésére:

Cink-oxid, cink-szulfát és réz-szulfát

Gyógyító, regeneráló hatásúak, gyulladáscsökkentők, valamint antibakteriális hatásúak a bőrön. Segítenek gyógyítani az irritációt, vágásokat és fekélyesedést. Csökkentik a gyulladást, de szárító hatásúak.

Allantoin

Nyugtató hatású, javítja a felhám regenerációját. Védelmet nyújt az irritált, érzékeny bőrnek.

Glycerophosphoinositol (GPI) kolin sója

Egy innovatív, növényi alapú lecitin származék. A GPI sók támogatják a fiziológiás szabályozó rendszert. Szabályozzák a zsírsavak feloldását, felelősek a gyulladásos folyamatok leküzdéséért; nyugtató hatásúak, csökkentik a bőr pirosságát és irritációját. Enyhe vagy mérsékelt psoriasis esetében eredményes.

Teafaolaj

Az antibakteriális, gombaölő, gyulladáscsökkentő és fertőtlenítő szolgáló hatású teafaolaj enyhíti a viszketést és a vörösséget. Segít megelőzni a gyulladást, fertőzést és hegesedést is. Ennek az olajnak nagyon erős szárító hatása van, így hígítatlanul nem ajánlott bőrre kenni.

Borágó

Nyugtató hatású az atópiás dermatitis okozta sebekre, csökkenti a kipirosodást és viszketést, helyreállítja a bőr rugalmasságát, csökkenti annak. A borágót tekintik a gammal-linolsav (GLA) leggazdagabb forrásának. Ajánlott azoknak, akiknek a bőre érzékeny, allerigára vagy irritációra hajlamos, túl száraz.